Tuesday, March 17, 2009

Kata ibu kepadaku

Kata ibu:
dulunya aku bimbang
kalau-kalau aku gagal
mendidik kamu menjadi manusia.

Kataku:
aku kini pengurus besar,
gajiku lima angka,
isteriku yang cantik bekas peragawati,
kami tinggal di banglo mewah,
punya BMW dan Volvo import model terbaru,
selalu aku bawa keluarga berjalan keliling dunia,
di pejabat mereka memanggil aku 'bos',
orang politik, usahawan besar mengkagumi diriku,
tiadalah apa yang perlu engkau bimbangi.

kata ibu:
sekarang aku tahu,
yakin benar aku,
aku memang gagal mendidikmu,
kekayaanmu bukanlah kejayaanku,
aku tidak harapkan apa-apa pun darinya,
cuma satu yang aku harapkan,
sesekali pulanglah menjengukku,
aku ingin memelukmu seperti dulu,
diriku sedang dimamah waktu,
di pintu ini menantimu.



FakirFikir
17 Mac 2009

No comments:

Post a Comment