Sunday, February 21, 2010

Cermin itu menipu diri

setiap pagi
cermin itu telah menipu
melukis diriku seolah terlalu tua
kedutan di wajah
dan rambut yang memutih
mungkin bukan diriku

kau lihatlah
aku masih begitu muda
ku masih banyak teman untuk ketawa
kami bersantai di bar dan cafe
air anggur dan wanita cantik
kami berbincang
indeks bursa saham dan tukaran wang
berdebat hal politik sejagat
kondominum mewah semalam ku beli
punya angan beristeri lagi satu

aku juga masih kuat
24 jam tanpa henti aku berkerja
turun naik pesawat ke seluruh dunia
semua orang memandang dengan penuh hormat
tak seorang pun berkata
aku ini terlalu tua

ternyata benar
cermin itu sedang menipuku setiap pagi
membohongi usiaku yang sebenar
sedang
cermin itulah
yang semakin tua

besok pagi
akan aku belikan cermin baru
menukar cermin lama
yang semakin tua.

No comments:

Post a Comment